PORUCHY UČENIA - 3. ČASŤ
Vývinová porucha počítania - dyskalkúlia
„Porucha schopnosti operovať s číselnými symbolmi a s číselným radom“.
Dyskalkúlia sa často spája s narušenou priestorovou pravo-ľavou orientáciou, dieťa si nedokáže predstaviť a pochopiť číselný rad, má problémy s prechodom cez desiatku, zamieňa si podobné čísla či poradie číslic, neovláda základné počtové úkony - sčítanie, odčítanie, násobenie a delenie .
Dyskalkúlia je porucha matematických schopností bez súčasných porúch všeobecných mentálnych schopností.
Zahŕňa špecifické postihnutie schopnosti počítať, ktorú nemožno vysvetliť mentálnou retardáciou ani nevhodným spôsobom vyučovania.
V materskej škole sme sa v rámci predchádzania vzniku tejto poruchy učenia zameriavali hlavne na poznávanie a rozoznávanie rovinných a priestorových geometrických tvarov, poznávanie číselného radu od 1 do 10, triedenie podľa farby, tvaru, veľkosti; určovanie počtu prvkov v skupine s využitím slovných označení- viac, menej, rovnako ; označovanie počtov prvkov grafickými znakmi- krúžky, čiarky apod.; riešenie labyrintov a to všetko hravou pútavou formou s využitím špeciálnych zhotovených pomôcok jako aj prostriedkov IKT / interaktívnej tabule, detských edukačných programov, BEE BOOTU apod./.
Na záver si predstavíme niektoré menej časté vývinové poruchy učenia (aj keď je ich podstatne viac):
Dyspraxia – ťažkosti s koordináciou, osvojovaní, plánovaním a vykonávaním voľných
pohybov.
Dysmúzia – neschopnosť osvojenia si hudobných znalostí
Dyspinxia – veľmi nízka úroveň kresby, dieťa nie je schopné svoje predstavy znázorniť
kresbou, má ťažkosti pri používaní kresliacich nástrojov.
Autorky: Darina Pračková, Dagmar Šovčíková