PORUCHY UČENIA - 3. ČASŤ

Vývinová porucha počítania - dyskalkúlia

 

„Porucha schopnosti operovať s číselnými symbolmi a s číselným radom“.

 

Dyskalkúlia sa často spája s narušenou priestorovou pravo-ľavou orientáciou, dieťa  si nedokáže predstaviť a pochopiť číselný rad, má problémy s prechodom cez desiatku, zamieňa si podobné čísla či poradie číslic, neovláda základné počtové úkony - sčítanie, odčítanie, násobenie a delenie .

Dyskalkúlia je porucha matematických schopností bez súčasných porúch všeobecných mentálnych schopností.

Zahŕňa špecifické postihnutie schopnosti počítať, ktorú nemožno vysvetliť mentálnou retardáciou ani nevhodným spôsobom vyučovania.

V materskej škole sme sa v rámci predchádzania vzniku tejto poruchy učenia zameriavali hlavne na poznávanie a rozoznávanie rovinných a priestorových geometrických tvarov,  poznávanie číselného radu od 1 do 10, triedenie podľa farby, tvaru, veľkosti; určovanie  počtu prvkov v skupine s využitím slovných označení-  viac, menej, rovnako ; označovanie počtov prvkov grafickými znakmi- krúžky, čiarky apod.; riešenie labyrintov a to všetko hravou pútavou formou s využitím špeciálnych zhotovených pomôcok jako aj prostriedkov IKT / interaktívnej tabule, detských edukačných programov, BEE BOOTU apod./.

 

Na záver si predstavíme niektoré menej časté vývinové poruchy učenia (aj keď je ich podstatne viac):

 

Dyspraxia – ťažkosti s koordináciou, osvojovaní, plánovaním a vykonávaním voľných

pohybov.

Dysmúzia – neschopnosť osvojenia si hudobných znalostí

Dyspinxia – veľmi nízka úroveň kresby, dieťa nie je schopné svoje predstavy znázorniť

kresbou, má ťažkosti pri používaní kresliacich nástrojov.

 

 

 Autorky: Darina  Pračková, Dagmar Šovčíková