PORUCHY UČENIA - 2. ČASŤ

 

Vývinové poruchy písania  - dysgrafia

 

„Dysgrafia je poruchou písania, grafomotorického prejavu, neschopnosť správne napodobniť tvary písmen, vynechávanie, resp. pridávanie ich častí či vynakladanie značného úsilia na písanie.“

 

Často sa vyskytuje u detí v spojení s dyslexiou alebo dysortografiou. Postihuje grafický, písomný prejav, osvojovanie tvarov písma. Dysgrafické dieťa si často pri písaní zamieňa tvarovo podobné písmená (napr. o-a, b-l a pod.), zvukovo podobné písmená (t-v, g-k a pod.). Písmená alebo slabiky v slovách prehadzuje, pridáva, alebo zabúda napísať, nedodržiava bodky, dĺžne, čiarky, prípadne ich umiestňuje na nesprávnom mieste, často nerozlišuje mäkké-tvrdé a krátke-dlhé slabiky.

 

 

Proces písania ovplyvňuje grafomotorika a mentálne funkcie (vnímanie, predstavy, fantázia, myslenie, reč, pamäť, pozornosť), ktoré sa pri písomných aktivitách v rôznej miere uplatňujú počas celého života.

 

 

Príčiny ťažkostí s písaním sú špecifické, individuálne. Najčastejšie ide o motorické (pohybové) ťažkosti a poruchu vizuálneho (zrakového) vnímania. Pohybové ťažkosti postihujú spôsob, akým sa písmená tvoria.  Porucha jemnej motoriky sa najčastejšie prejavuje ťažkosťami  pri úkonoch spojených s presnou prácou prstov - pri písaní, kreslení, zaväzovaní si šnúrok, zapínaní gombíkov, strihaní a podobne, ktorým je potrebné venovať značnú pozornosť už v predškolskom veku dieťaťa.

 

 

Porucha vizuálneho vnímania zapríčiňuje ťažkosti pri rozpoznávaní tvaru písmen a ich umiestnení. Je potrebné si u detí všímať nielen úroveň rozvoja grafomotoriky, zrakového a sluchového vnímania, ale aj  pravoľavej a priestorovej orientácie.  Rovnako je veľmi dôležité správne držanie pera či ceruzky, správne sedenie pri písaní, výška stoličky a stola. Dieťa si postupne osvojuje potrebné správne návyky pri kresebnom prejave. Nácviku správneho úchopu materiálu a  sedenia  venujeme pozornosť každý deň počas rôznych výtvarných  alebo pracovných aktivít. Je však nutné, aby náležitú pozornosť tomuto problému venovali aj rodičia v rodinnom prostredí.

 

 

Predpokladom bezchybného písania je aj dosiahnutie príslušnej úrovne sluchového vnímania zameraného na rozpoznávanie slabík, hlások v slove, ich lokalizácia, dĺžka. Rozvíjaniu sluchovej diferenciácie sa venujeme v MŠ v rámci rozvíjajúceho programu Poď sa s nami rozprávať prostredníctvom metodiky D.B.Eľkonina- Tréning fonematického uvedomovania, ale aj v aktivitách v jednotlivých triedach.

 

 

 Autorky: Darina  Pračková, Dagmar Šovčíková