Informácie pre budúcich prvákov

15.01.2014 07:53

 

Informácie pre budúcich prvákov

                                           

  Budem školákom

 

Milí rodičia!

               Niekoľko mesiacov pred tým, ako sa z vášho dieťaťa stane prváčik, možno začínate prežívať chvíle naplnené pochybnosťami či dokonca obavami. Je moje dieťa pripravené na školské vzdelávanie, alebo treba požiadať o odklad? Vstup do základnej školy predstavuje pre dieťa novú etapu života, v ktorej ho čaká množstvo zmien. Musí sa vedieť prispôsobiť novému rozvrhu, spôsobu učenia a musí sa začať sústreďovať na nové poznatky. Hovoríme o takzvanej školskej pripravenosti, kedy dieťa musí byť sociálne, emocionálne a kognitívne zrelé na zvládnutie požiadaviek vyučovacieho procesu.

 

Budúci prvák by mal vedieť:

 

  • samostatne sa obliecť a obuť, pozapínať gombíky a zaviazať šnúrky;
  • mal by si pamätať niekoľko básničiek a riekaniek, vedieť svoje meno, vek, poznať adresu, na ktorej býva;
  • rozoznávať časové označenie častí dňa, roka a postupne názvy dní v týždni;
  • poznať čísla od 0 do 10 a vedieť určiť ich poradie; priradiť číslo (nie číslicu) k danému počtu predmetov od 1 do 10;
  • orientovať sa v priestore, vedieť, kde je vpravo, vľavo, hore, dole, vpredu, vzadu;
  • poznať základné farby a geometrické tvary;
  • vysloviť jedno a dvojslabičné slovo samostatne po hláskach, plynulo hovoriť a mať čistú výslovnosť;
  • odpovedať na otázky, keď sa ho pýtajú;
  • kresliť tak, že línie sú pevné a neroztrasené;
  • nakresliť postavu so všetkými základnými znakmi, nakresliť geometrické tvary podľa predlohy, vystrihnúť tvar podľa predkreslenej čiary;
  • rozprávať obsah krátkej rozprávky a rozumieť jej obsahu.

 

 

Ako by sa budúci prvák mal správať:

 

  • vie sa odlúčiť od rodičov a nadviazať kontakt s novými ľuďmi;
  • vydrží pri hre alebo inej činnosti 15-20 minút;
  • začatú prácu alebo hru dokončí, nezačína neustále niečo nové, neodbieha;
  • na nové prostredie a osoby si zvyká bez väčších problémov (neplače, neskrýva sa za rodičov, neuteká);
  • väčšinou sa hráva spoločne s deťmi, nestráni sa ich spoločnosti, nie je medzi deťmi bojazlivý a plačlivý;
  • nie je agresívny, spory s deťmi dokáže riešiť väčšinou bez bitky, hádky, vzdorovitosti;
  • v jeho správaní by sa nemali prejavovať zlozvyky, ako napríklad: cmúľanie prstov, ohrýzanie nechtov, časté pokašliavanie, žmurkanie;
  • nezajakáva sa pri reči;
  • nepomočuje sa.

 

Prototyp dostatočne zrelého školáka by mal vyzerať asi takto:

 

REČ

Dieťa pripravené na školu by malo mať dostatočnú slovnú zásobu a hovoriť čisto a zrozumiteľne. Malo by poznať: svoje celé meno, adresu, členov rodiny, dni v týždni, ročné obdobia (prípadne aj mesiace v roku), základné farby, geometrické tvary, pomenovať bežné zvieratá, rastliny, časti tela. V čom má veľa detí problémy, je rozvinutá sluchová analýza: budúci školák by mal vedieť povedať, aké písmeno je na začiatku slova, aké na konci, prípadne aj vytlieskať slabiky a hlásky.

 

SOCIÁLNA ZRELOSŤ

Dieťa zrelé do školy sa nehanbí nadviazať kontakt s inými deťmi alebo dospelými. Vie sa samé prezuť, obliecť, umyť, chodí na toaletu. Nerobí mu problém ostať chvíľu bez rodiča (niektoré školy to testujú tak, že pri zápisoch deti od rodičov zoberú a nechajú ich samé pracovať v triede). Pri príchode vie pozdraviť, pri stolovaní sa nerozptyľuje hraním alebo rozprávaním, vie si po sebe upratať hračky a nemá problém hračky požičať. Vie sa sústrediť na jednu činnosť aspoň 20 minút a vie ju aj dokončiť. Vie rozoznať hru od povinnosti, vie spolupracovať. Dieťa by nemalo mať problémy povedať svoje želania, prípadne starosti, ktoré ho trápia.

 

JEMNÁ MOTORIKA

Takmer hotový školák by mal vedieť správne držať písacie potreby, napodobiť tvary písma, geometrické tvary, a nakresliť kompletnú postavu človeka (s hlavou, krkom, rukami, nohami, a bruchom). Mal by vedieť kresliť čiary, vlnovky, osmičky. Vyfarbiť obrázky, strihať, modelovať, navliekať korálky.

 

HRUBÁ MOTORIKA

Dieťa by nemalo mať problém ani s hrubou motorikou: vie skákať (aj na jednej nohe), behať, preliezať, chytať a hádzať loptu, skákať cez švihadlo, robiť kotrmelce.

 

ORIENTÁCIA

Dieťa pripravené na vstup do školy vie povedať, kde je vpravo, kde vľavo, a kde hore, dole, ponad, popod, cez. Nezablúdi v mieste svojho bydliska, pozná pravú a ľavú ruku. Vie sa orientovať aj v čase (dnes, včera, zajtra, ráno, obed, večer, bude, bolo). Rozozná základné farby a geometrické tvary.

 

POČÍTANIE

6-ročné dieťa by malo vedieť počítať do desať, poznať číslice od jedna do desať a vedieť ich priradiť k počtu. Rovnako by malo vedieť priradiť počet predmetov k číslu, rozlúštiť ľahké matematické hádanky. Vie rozlišovať čo je viac, čo menej, veľa, málo, trochu.

 

CHCE SA UČIŤ

V neposlednom rade by sa malo dieťa pripravené na vstup do školy rado učiť: chce vedieť viac, pýta sa rodičov na jednotlivé písmená, zaujíma sa o základné počty. Má v zásobe neustálu paľbu otázok typu: prečo? Rado dostáva nové úlohy a rieši ich, a vydrží ich riešiť až do konca? Potom je na školu pripravené.

 

            Veľa sa v súčasnosti hovorí o odklade školskej dochádzky, najmä v tej súvislosti, že počet detí s odkladom školskej dochádzky stúpa. Odklad školskej dochádzky je veľmi užitočný pre tie deti, ktoré sú chronicky choré a doporučí to odborný lekár. Takisto je odklad školskej dochádzky vhodný pre dieťa, ak má problémy psychického charakteru, prípadne zaostáva. Avšak samotný odklad školskej dochádzky nestačí a nerieši problém dieťaťa.

Nie všetky 6-ročné deti sú však schopné v tomto veku zvládnuť nároky prvej triedy bez vážnejších problémov. Ak má rodič pocit, že dieťa ešte nedosahuje potrebnú zrelosť a nie je na školu dostatočne telesne a duševne pripravené, môže jeho nástup do prvej triedy odložiť o rok.

V takomto prípade musí svoju žiadosť o odklad oznámiť pri zápise do školy a písomne ju predložiť riaditeľovi.

 

Dôvody na odklad školskej dochádzky:

 

Dieťa:

  • má problémy s výslovnosťou,  alebo nevie formulovať vety;
  • nevydrží sa sústrediť a nezapamätá si vetu;
  • nedokáže sa orientovať v čase, neovláda priestorovú orientáciu;
  • nevie dodržiavať základnú hygienu, samostatne sa obliekať , obúvať, vyzliekať, nevie jesť príborom
  • nepozná údaje o sebe (rodine, adresu, svoj vek) ;
  • nemá záujem o učenie, nie je prirodzene zvedavé na nové veci, nekladie otázky;
  • je nezrelé, neposedné, netrpezlivé;
  • dieťa je príliš malé na to, aby mohlo sedieť v školskej lavici.

 

Domáci test

Pripravili sme pre vás zopár otázok zameraných na oblasti, ktoré musí mať dieťa pred nástupom do školy dostatočne vyvinuté. Skúste si na ne odpovedať.

Pozornosť

· Vie vaše dieťa zamerať pozornosť na jednu činnosť asi 20 minút?

· Obsedí aspoň polhodinu, ale nie pri hre, ktorú si samo vyberie?

· Vie kontrolovať svoje impulzy a rýchle nápady, „rozmyslí si“, čo povie či urobí?

Pamäť

· Dokáže si zapamätať štyri alebo päť slov, ktoré mu poviete?

· Vie ich vzápätí zopakovať?

· Keď mu ukážete aspoň štyri obrázky z pexesa, dokáže ich vyhľadať medzi

ostatnými?

Číselné predstavy

· Vie určiť na obrázku, čo znamená: pred, za, pod, vedľa...?

· Ukáže na sebe, ktorá je jeho pravá ruka či ľavá ruka?

· Orientuje sa v číslach?

· Napočíta do 10, povie koľko je na stole tanierikov, či iných predmetov?

· Dokáže ich správne spočítať ak je ich menej ako desať?

Jemná motorika, grafomotorika

· Drží správne ceruzku?

· Nakreslí správne postavu človeka, geometrické tvary?

· Má pri kreslení voľné kĺby ruky, ktorou kreslí, rameno, lakeť, zápästie?

Vizuálne vnímanie

· Rozlíši, kedy sú jednoduché obrázky rovnaké a kedy zrkadlovo otočené?

Reč

· Vie sa vyjadrovať správne?

· Dobre artikuluje?

· Vyjadruje sa gramaticky správne?

Sluchové vnímanie

· Dokáže rozlíšiť rovnaké a rôzne slabiky, napríklad truf - traf, nyvl – nydl, a slová koza – koža, zbraň – z brán, sedí – cedí...

· Vie vytlieskať slovo na slabiky, keď mu ukážete ako sa to robí?

· Vie povedať na aké písmeno sa začína a končí jeho meno, prípadne iné slová? Ak na väčšinu otázok boli vaše odpovede záporné, spravíte lepšie, ak ešte pred zápisom dieťaťa do školy požiadate o odborné vyšetrenie jeho školskej zrelosti v najbližšom Centre pedagogicko-psychologického poradenstva. Vyšetrenie trvá asi 1,5 hod. a je bezplatné. V centre by vám mali poradiť, či je už dieťa zrelé, alebo má len drobné nedostatky v oblastiach, ktoré je možno cvičením vylepšiť (jemná motorika, pamäť, výslovnosť). Ak nie je, centrum vydá odporúčacie stanovisko na odklad školskej dochádzky. V tomto smere vám veľmi ochotne a odborne poradia aj učiteľky našej materskej školy.

 

 

                 Každé dieťa je individualitou so svojimi schopnosťami. Pre správne rozhodnutie treba mať predovšetkým čistú hlavu a otvorené srdce. Len vy sami najlepšie poznáte svoje dieťa,  vy sa budete predierať nástrahami prvej triedy, moriť sa s úlohami a radovať sa nad prvými jednotkami.

K správnemu rozhodovaniu prajeme veľa šťastia vám i vašim deťom.